آسياب آبي کاه کوه سرايان مرمت شد

به گزارش ميراث آريا(chtn)، به نقل از روابط عمومي اداره کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان خراسان جنوبي، «محمد عرب» سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي سرايان گفت: مرمت اين بناي تاريخي در سال جاري شامل پي‌سازي و اجراي ديوار نگهدارنده در کنار ديوار تنوره ، خاک‌برداري پشت‌بام و بام‌سازي مجدد و اجراي سنگ فرش پشت بام در قسمت نزديک تنوره و آجرفرش پشت‌بام وردي آسياب ، خاک‌برداري و اصلاح شيب ورودي آسياب و اجراي سنگ‌فرش ورودي و جمع‌آوري پله‌هاي فرسوده منتهي به بالاي تنوره و اجراي مجدد پله‌هاي دسترسي به بالاي تنوره از جمله اقدامات مرمتي صورت گرفته در اين بناي تاريخي بوده است.

وي افزود: معماري آسياب‌هاي منطقه به دليل موقعيت قرارگيري ، مصالح مورد استفاده و نوع کاربري معمولاً از اصول شناخته شده و کلاسيک معماري به خصوص در طراحي طاق‌ها و قوس‌ها و پوشش‌ها تبعيت نمي‌کرده و پلان آن نيز بر اساس شرايط محيطي و شکل زمين طراحي شده است.

عرب با اشاره به عناصر معماري آن که عبارتند از تنوره ، راهرو ، سنگ‌آسياب ، اطاقک آسياب ، انبار گندم ، انبار آرد ، محل استراحت آسيابان و اصطبل، گفت: آب زابر به داخل تنوره هدايت و پس از کمک به چرخه آرد کردن گندم از پايين آسياب وارد مسير اصلي خود شده و در اختيار کشاورزان قرار مي‌گيرد.

سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي سرايان خاطرنشان کرد: از زمان مرمت اين بنا بازديد‌ از اين بنا و منطقه افزايش چشمگيري داشته است و همگان به قابليت بالاي اين منطقه و آسياب در زمينه گردشگري و جذب گردشگر اذعان دارند که در همين راستا يکي از افراد بومي متقاضي سرمايه‌گذاري در اين منطقه شده که با هماهنگي اداره کل استان در حال طي مراحل اداري و دريافت مجوزهاي لازم است.

محمد عرب اظهار اميدواري کرد اجراي طرح گردشگري در مسير قنات زابر‌سرايان که علاوه بر وجود آسياب کاه کوه ، پيست موتورسواري و جنگل بادامشک و همچنين پيست در حال احداث دوچرخه سواري و مناظر زيبا و ارتفاعات ديدني را در خود جاي داده ، بتواند به رونق گردشگري منطقه کمک کند.

آسياب آبي کاه کوه که در ابتداي ارتفاعات شمال شهر سرايان قرار گرفته در سال 88 و با شماره 28722 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.
ص/124

انتهای پیام/

کد خبر 1391092617